Monday, July 26, 2004

Nikmatnya Akal

Akal adalah nikmat yang besar dan tersangatlah penting bagi setiap makhluk bernama insan (a.k.a. manusia). Tanpa akal, hidup seharian tidak akan ada motivasi dan tiada inspirasi yang dapat dicungkil dan difahami. Menggunakan akal adalah satu nikmat pemberian ALLAH untuk mengekstrak input dari satu kepada bermacam. Ini antara lain menjadikan akal sebagai mekanisma pencungkil tazkirah (peringatan) dari setiap yang ada di sekeliling kita.

Akal melihat kerusi, kerusi adalah satu input. Direnung lebih lagi, akal memilih kerusi untuk menjadi satu tazkirah untuk hari ini. Cuba cerita pasal kerusi. Sedar tak sedar, kerusi yang dicipta manusia juga memberi dan mencerita pada akal kita suatu peringatan. Kenapa kita tak perasan? Sebab kita tak merenung kewujudan kerusi dalam persekitaran kita. Kerusi menyatakan adanya kekuatan bila kita stabil. Wah, tak sangka kita dapat satu input baru. Selama ini, kita hanya ingat kerusi adalah sekadar imej yang terbentuk pada retina mata kita dan menjadi satu input untuk otak kita. Tapi, rupanya kerusi ni boleh membuka minda kita betapa kekuatan itu wujud bila kita stabil.

Kekuatan? Kerusi yang berbagai corak dan rekabentuk tak semestinya dibuat dari kayu, juga ada yang diperbuat dari plastik. Tapi, mesej kekuatan tu tetap ada. Kerusi yang kukuh strukturnya dapat menampung orang (pengguna) yang mempunyai susuk tubuh dan berat badan yang berbeza-beza. Akan tetapi, kekuatan kerusi masih dapat menampung. Mungkin sampai satu tahap kerusi tu akan patah juga kalau terlampau berat. Owh, tak sangka... dapat lagi satu input. Kalau kita aplikasi dalam hidup kita, kalau kita buat kerja lebih dari kemampuan diri kita, kita akan merana, silap-silap boleh patah macam kerusi.

Baru cerita pasal kerusi dah dapat beberapa peringatan. Belum cerita pasal burung, pasal kapalterbang ke dan makhluk lain. Tu la kita lupa, selalu dipesan dalam Quran suruh perhatikan alam sekitar kita, turunnya hujan, mengalirnya sungai, membaranya api, sepoinya tiupan sang angin, lincahnya si tupai melompat dan sebagainya. Itu kekuatan akal, kemampuan akal membantu kita memerhati, menghayati, memahami, mengekstrak idea, dan sebagainya.

Akal adalah jalan kita memerhati kekuasaan Tuhan. Membawa kita ke arah mengenali Tuhan dari pengamatan dan pemerhatian kita akan indahnya alam ciptaan Tuhan Yang Maha Pencipta. SubhaanaLLAH, segala pujian bagi ALLAH yang memberikan kita nikmat akal yang baik :) alhamdu liLLAH...

____________________
alhamdu liLLAH, moga akal memandu kita ke arah mendekati DIA :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home