Sunday, May 16, 2004

Malaysiaku

Hari ni suhu tak panas sangat macam sebelum ni. Alhamdu liLLAH, sampai juga aku ke rumah tok aku walaupun macam malas2, tapi dapat la jugak berbual dan mendengar cerita tok aku yang tiba2 akhir2 ni rajin bercerita. Diceritanya pasal pempuan keja kilang yang tegur kata, "Pakcik dok umah ni ada kelas la," bukan niat menggoda tapi rasa kagum cumanya dibidas oleh atok aku, "Engkau dok umah tido nyenyak kan?," "Er, nyenyak je pakcik," "Haa sama je la, pakcik dok umah ni nyenyak juge." Paham la satu mesej dari atok, melihat orang tiada bezanya, kaya miskin tiada beza semuanya tido semuanya makan semuanya minum, bezanya tetap adalah taqwa.

Actually dah taip dah entri, tapi tak sempat nak online ni pun menaip kat ofis abah aku. merasa la dok umah nak biasakan diri dengan abang ipar aku, diajaknya aku main bola sepak pagi2 tapi sebab yang aku berikan mata aku sakit, hakikat memang mata aku sakit. tapi sehari sampai je, hari sabtu terus aku pergi PAS (Plaza Alam Sentral) main bowling. Wowwy dapat main bowling, 101 saje (not bad, at least above 100). masa keluar, aku mengajar adik aku melihat para penonton persembahan tarian kebudayaan yang ada dalam kompleks beli belah tu, aku suruh adik aku jadi macam aku perhatikan betapa bodohnya orang yang tengok persembahan (aku tak kecualikan benda ni bagi orang yang suka tengok konsert nasyid, sama je) sebab tiada apa yang diperolehi melainkan melopong dan berhenti sejenak memerhatikan gerak tari si penari. adakah terhibur? yeke? tapi sama je la macam tengok konsert Metallica, Coldplay, Linkin Park dan sebagainya yang juga pegi tengok orang perform, cuma bezanya ada arak yang boleh tumpah di baju ataupun boleh melihat orang2 yang lupa diri mengangkat baju di hadapan orang ramai. ceh, makcik pegi beli barang pun boleh stop dengan suami dia ke, anak2 dia ke, sedara dia ke, kawan dia ke semata sebab ada performance kebudayaan. tak produktif sungguh. aku dulu pergi konsert kawan ajak, takde aku beriya nak folo, tapi kerja aku sama je, tengok orang yang tengok orang (aku tengok penonton la) sebab aku tak paham apa la orang boleh dapat bila tengok konsert melainkan dapat tengok performance, any new input? kalau aku ada la, aku dapat tengok gelagat manusia yang tak produktif supaya aku boleh kenal lebih rapat manusia sebegitu yang jiwanya tak sama macam jiwa aku. wayang? aku kat US tak pernah masuk pun lagi, rasa tak hingin nak pergi walaupun pernah diajak.

balik2, tak sampai sehari dah drive. hangin aku drive kat mesia, bawak macam haram. rasa nak je turun keta pegi sepak keta lain, aku pnye jalan dia pegi himpit, pastu ada yang bawak macam haram d*** slow tak ingat pnye, tak puas ati sungguh aku.

okay la kena stop. dok ofis ayah aku ni bagus, masuk waktu solat stop kerja. dah jadi work ethique kat ofis ayah aku ni, katanya. so aku kena stop sebab sini kat mesia dah asar.

nanti la aku citer lagi camne bezanya persepsi aku melihat sikap rakyat kita yang sikapnya bagi aku tak produktif. aku tak citer untuk orang lain, aku citer utk diri aku supaya aku tak lupa yang sikap tu adalah penting dalam memajukan ekonomi negara yang kononnya dicintai ramai ini. cabut!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home