Sunday, May 09, 2004

Ekonomi: Kenapa begitu

Baru ni baca, EPU (Economic Planning Unit a.k.a. Unit Perancangan Ekonomi) negara kita baru 'tersentak' untuk mula mengira dan menilai semula taraf kemiskinan. Dikatakan taraf kemiskinan yang berdasarkan pada kadar yang dikira pada 30 tahun lalu tidak dikemaskinikan dan digunapakai sehingga ke hari ini. Tak lama lagi akan dikeluarkan kemaskini yang baru, kemaskini yang dikatakan penting ini menyebabkan Kementerian Pembangunan Wanita pun menangguhkan perancangan gerak kerja kementerian berkenaan. Kenapa baru sampai sekarang baru kita sedar akan kekurangan ini? Ataupun dirasakan kemaskini tersebut tidak penting? Bila mana UKM memberi komen baru nak 'terkedek-kedek' nak mengkaji semula. Hatta nak membezakan kadar kemiskinan antara bandar dan luar bandar. Adakah pemerhatian aku ni tak betul? Tak tau la nanti macam mana, ada kemungkinan terkadang tu kita memerlukan sesuatu sistem dan institusi ataupun pihak tertentu untuk memerhati dan memberi konsultansi terhadap pembanguanan ekonomi negara. Ke manakah hala tuju? Adakah rakyat ditipu? Apakah yang dikatakan pembangunan dan kemajuan dari segi ekonomi itu sendiri? Dunia mahupun akhirat keduanya memerlukan ilmu dan informasi.

--- Sesiapa mahukan dunia, maka baginya perlu ada ilmu. Siapa mahukan akhirat, maka baginya perlu ada ilmu. Maka sah-sahlah kalau sesiapa mahukan keduanya perlukan ilmu!

_________________________________
Kelekaan pada pembangunan fizikal pun kadang tu melekakan untuk menilai kemajuan dari segi duniawi itu sendiri.... "Jangan la jadi 'slow' dan sambil lewa (wahai diriku)."