Thursday, April 15, 2004

Meludah dan Jus Epal

Masuk hari ni, dah dekat 6 hari aku meradang sakit gusi. Semalam aku dapat nak buat kerja sangat. Hingga ke hari ni sakit gusi sampai tarik ke kepala. Sejak sakit gusi, aku asik meludah. Memang remaja lelaki banyak kahak kat tekak la... yeke?? Ye kot... memang aku selalu rasa nak meludah kalau minum air sejuk. Tapi betul ke sebab aku remaja dan aku lelaki aku kena alami macam tu? Tapi bila dah meningkat dewasa, kahak pada tekak tu akan kurang. Yeke? Tu la setahu aku. Tapi bila asik meludah ni, aku perasan sampai berdarah. Rupanya gusi aku berdarah. Gusi yang membengkak tu berdarah. Rasa nak je sedut biar keluar banyak darah, kurang sikit bengkak tu. Eh, pandai2 je ko ni... siap tadi, teman baik kata agak-agaknya dah tak cukup darah dah ni... hehe, takde la banyak pun darah keluar. Tapi, tak menentu juga. Kejap dia keluar, kejap tak. Bila rasa macam ada darah dalam mulut, lagi rasa nak meludah.

Ish, tak best sungguh. Masa kecik dulu, selalu ikut ayah pergi balik surau. Lepas tu selalu nampak ayah ludah masa balik. Aku pun ikut tiru sama hehe. Rupanya bila dah besar, baru la aku tahu ada perkumpulan kahak pada tekak. Aku pulak yang menggantikan ayah. Tapi, setiap kali meludah selalu terfikir, nak ludah kiri ke kanan??? Aiseh, ludah je la. Orang kata ludah belah kiri, tengok ayah pun ludah belah kiri. Tapi aku selalu lupa. Aku ludah belah kanan lagi senang. Cuma kalau balik dari surau, memang ikut arah jalan ayah, mesti ikut arah mana ayah ludah. Hehe, bapak borek anak rintik. Sekarang ni, aku rasa la dah tiba masa jumlah kahak yang terkumpul kat kerongkong aku ni makin berkurang. Yeke? Tak jugak, sebab kalau minum air sejuk still tak dapat tidak mesti rasa kena ludah kahak yang berkumpul. Sebab tu jugak agaknya ayah aku tak minum air sejuk. Kata ayah aku, "Tengok pakcik-pakcik ko, dari kecik minum air sejuk sebab tu bila besar dapat sakit tu sakit ni, tak baik minum air sejuk. Amalkan minum air kosong." Patut la ayah aku ni nampak muda je kalau banding kawan-kawan baya dia boleh kata ramai dah beruban. Baru ni pun, ada berita melaporkan rahsia awet muda Tun Dr. Mahathir. Rahsianya minum air. Senang je.

Sejak akhir-akhir ni (sejak sem ni), kurang pulak minum air. Biasa kalau pergi ke kelas, mesti singgah kat water cooler minum air. Sekarang ni dah jarang-jarang nak buat macam tu. Balik rumah pun, dah jarang nak masak air. Minum air jus oren (kalau ada), ataupun susu (kalau ada jugak). Kalau tak, alamat tak minum. Sebut pasal minum air jus ni, sejak baca buku Foods That Harm, Foods That Heal, terbaca tentang epal yang membekalkan kalori. Bila pergi Wal-Mart (supermarket macam Giant di Malaysia), memang beli jus epal. Terkejut seketika bila tengok kawan-kawan yang lain pun ambil air jus yang sama. Katanya, sejak akhir-akhir ni pun derang pun layan air jus epal. Dulu masa driving masa Spring Break tempoh hari, memang aku ada bekalan jus epal. Kaler pun dah sama macam minyak kereta, sampai member-member pun kata, "driver pun kena isi minyak daaa." Haha, agaknya lepas tu la kot derang pun mula beli air jus epal. Bagus-bagus. Pilih yang jus yang unsweetened, yang tu rasa best sket, memang rasa macam minyak masak hehe.

Tapi, sejak aku sakit gusi, aku kurang makan buah. Kalau tak memang aku beli epal. Sumber kalori bagi aku. Kalau ngantuk, kalau rasa nak pegi sukan, memang aku makan sebijik epal. Sedap pun sedap. Rasa tak rugi mak ayah aku ajar makan buah epal sejak dari kecik. Rupanya memang bagus untuk jadi sumber kalori. Haritu masuk satu site pasal diet la kononnya, diterangkan cara pemakanan yang diperlukan mengikut jenis sukan. Nombor satu memang epal, dia bagitau la berapa jumlah consumption epal yang diperlukan untuk mendapatkan certain amount of calories. Sejak dari tu jugak la aku suka beli epal. Pagi-pagi pergi kelas makan epal. Kalau ada pisang, bedal pisang dulu. Tapi jarang nak tahan lama pisang kat rumah ni, memang cepat habis. Pisang ni dikatakan lagi bagus nak segarkan diri pagi-pagi dari minum kopi. Tapi nak buat macam mana, pisang tak dapat bertahan lama kewujudannya kat rumah ni. Oleh yang demikian itu jugalah epal menjadi pilihan alternatif sebagai substitute product for banana untuk kerperluan buah sehari-hari. Cuma, sakit gigi ni tak mengizinkan aku untuk enjoy makan buah, nikmat makan ditarik seketika.

Harapnya gigi ni tumbuh dengan baik. Baca kat blog seorang kawan ni, dia kata gigi dia tumbuh jugak. Dalam hati, "Hai, kita kena pada masa yang sama la." Baca-baca, dia kata gigi dia tumbuh senget mengarah ke pipi, doktor kata kena cabut. Jadik risau jugak aku. InshaAllah, takde pape. Ni pun gusi ni dah mula reda. Berdarah sikit tu biasa la. Okay la, gusi ku kata cukuplah menaip. Time cari benda untuk makan. Walaupun sakit, kena sumbat jugak makan, walau tak kunyah habis, tapi makan tetap kena makan. Keperluan badani. BismiLLAH... inshaAllah baik, Allaahumma ashfee...

_________________________________
Janganlah lupa bersyukur... nikmat makan juga perlu disyukuri... sekali ditarik, terasa kehilangannya, itulah diriku seorang manusia yang punya sikap nis-yaan (lupa)...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home