Saturday, April 10, 2004

Aku bukan budak lagi....

Bila terbaca news tentang penangkapan seorang remaja 14 tahun, teringat pula masa di rumah dahulu. When I was back at home, I used to help ma mom taking care the little kids sent to our house for babysitting. It was sweet remembering how I treat them "roughly" coz there was a little boy whose behavior attracted me so much. Why? coz when he fell hardly for him to cry, if he cried it's only for a short while. That's why I like ta play with him everyday when he came to our house. I'll hug him and let him struggle, but surely he can't even move a bit, mak pun selalu kata "Apa la buat macam tu, kesian la kat dia," hehe, I really like doing that ta him :D Jahat jugak aku ish2, but since then I like kids, ada pape ke ni Moeh? Hehe, takde pape, biasa je.

Kembali pada penangkapan tu, remaja tu tendang dan pijak sampai mati adik tiri dia yang menangis tak henti. Memang perasaan ni aku pun pernah rasa, tapi biasa aku lari je bila dah bagi kat mak aku. Hehe, mengelat rupanya Moeh ni. Memang tak terbayang la macam mana perasaan my mom yang membesarkan kita boleh sabar dengan tangis dan teriak budak-budak yang datang, maybe pengalaman mak membesarkan kami 8 beradik banyak membantu. Lapan orang?? Tu la, dengan kerenah adik-adik, termasuk aku yang degil, tak terbayang tingginya sabar seorang ibu. Kita yang tak tahan dengan teriak tangis tu pun senang-senang lepas tangan je, tapi biasa cuba la jugak nak pujuk. Cuma takde la sampai nak pijak atau tendang budak tu macam yang remaja tu lakukan. That's too much sebab bukannya hentikan pun, lagi la budak tu nangis. Nampak sangat budak tu tak pandai, kalau aku tunjuk tapak tangan je kat adik-adik aku, terus tak memekak. Aiseh Moeh, tunjuk tapak tangan tu garang betul. Eheh, aku kat umah dicop singa, kat luar dicop tikus. Camtu la... tapi bila makin besar aku tak buat camtu pun takpe, tenung je kalau derang dah mula merengek, waaa garang tu Moeh rupanya. Hehe ;p

Takleh imagine, memang marah tahap "naga" la rasa sampai nak sembur api, tapi sampai pijak budak 3 tahun banding dia yang dah berumur 14 tahun. Mana la pergi pertimbangan, memang kemarahan ni kena dikawal. Bila mana api kemarahan tu dah terlepas, nanti akan hangus membakar diri sendiri. Ada yang macam suka-suka nak marah pun ada, macam kes sekolah agama tu, sedap-sedap dia je nak pukul orang, part ni aku memang teramat tidak suka sebab perkara ni pasti ada kat mana-mana sekolah berasrama. Especially di KISAS, masa aku tingkatan 4, bodoh-bodoh je member aku kena panggil pasal senior tak suka tengok muka dia. Aku tahu tu pun masa dah form 5 masa dok sebilik dengan member aku tu. Tak ke logik benar tu sebabnya, baru gaya muka dibenci, beli cerek yang tak diberi pinjam. Tu yang masa di tingkatan 5, batch aku cari lower 6 yang dulunya suka buat macam tu, memang kasi pukul la sama itu brader. Biar padan muka dia, dia ingat dia ramai dia boleh buat macam tu kat kitorang yang muda ni, kami pun manusia juga, tiada hak pun senior nak pukul kami tanpa sebab. Kami balas dendam sebab itu yang korang mintak, kan? Tapi di KISAS, memang tak tahu la apa hak mereka nak cuci otak orang sebab suka "toce" minda. Sampai kitorang semua dah lali kena jerit la, kena pekik la. Tapi ada sekali tu hampir abang yang memang disanjung ramai baling besi nak kena kawan aku. Walaupun dia semua orang suka, tapi dia buat macam tu memang jatuhkan kredibiliti dia. Kawan aku kata, kalau kena memang dibalun habis la brader tu walaupun dia pengawas yang ramai orang sanjung. Ye ye je kata sebelum nak marah tu derang buat solat sunat dulu, atas sebab nak beri tarbiyah? Tapi tu la, merasa jugak le kitorang menerima didikan (tarbiyah) yang keras. Tapi masa zaman kami, generasi kami SPM 2000 telah berazam nak buang tradisi panggil dan buli junior yang tak pekdah. Bukan apa, bila kita form 4 kita kena, bila naik form 5, junior kita pulak yang kena. Tu pun tak logik sebab patutnya yang kena orang yang buli la, bukan orang lain yang takde kaitan. Sebab tu batch kami 'buru' brader lower 6 pasal dia ada kaitan. Tapi, satu pulak masalah, masa kitorang tak buat macam tu pada junior, ada pulak segelintir adik-adik yang tunjuk belang, mentang-mentang senior tak kacau. Silap hari bulan la, kami tak kesah kalau tak hormat, tapi jangan la sampai nak tunjuk belang. Tu yang jadi kes beberapa orang kawan aku yang dibuang sekolah sebab bantai junior sorang ni. Yang takleh terima la, sekolah pun memang satu, kawan aku yang hanya tidor dalam bilik yang langsung tak tau apa hatta tak touch langsung budak tu pun kena buang sekolah tanpa ada peluang untuk beri penjelasan. Ini memang satu ketidakadilan. Tapi alhamdu lillah, batch kami sejak peristiwa tu jadi baik dengan cikgu-cikgu. Cikgu-cikgu bagaikan ibu bapa sebab mereka benar-benar ambil berat, hatta bila melepak kat luar lambat masuk kelas pun, kadang tu cikgu tak sound, tapi masih ada la juga 'mak-mak' yang takleh tengok 'anak-anak' dia berkeliaran tak buat kerja atau belajar :)

Aiseh, jauh aku lari ni. Tapi memang, sikap panas baran ni bahaya. Bila tak bertempat pun bahaya, sebab mentaliti dah hilang pertimbangan bila mana diri dikuasai rasa marah. Hatta ada hadis yang mengatakan "jangan marah," sebab memang jelas marah tu bahaya bila tidak dikawal. Rasanya ramai pernah dengar kekata ni, "Orang yang paling kuat adalah orang yang menahan kemarahannya." Terbukti sudah remaja ni mengalami satu zaman diuji kekuatan dirinya. Aku percaya kawan-kawan aku pun cuba mengelak dari sikap marah ni, sebab ada kawan-kawan aku yang aku perhatikan. Kadang tu, aku sendiri pun consult dengan kawan-kawan bila dah tak paham dengan tindakan yang pada pandangan aku tak rasional dan diambil mudah. Aku pun bukan bagus mana, aku pun kena belajar lagi. Sikap remaja kot, bila tak setuju rasa nak bangkang dan rasa nak melenting. Ada kawan aku ni, memang penyabar orangnya. Dia berubah jadi seorang yang penyabar lepas satu peristiwa bila mana dia buat sesuatu dalam keadaan marah (kira macam dendam). Memang sejak tu berubah betul kawan aku ni, dia dah jadi orang yang 'kuat' yang mampu mengawal kemarahannya. Pasti sukar sebenarnya nak kekang rasa baran bila dibakar api kemarahan. Tapi, memang kena kawal supaya tiada yang patah kaki, tiada yang cedera, dan terlebih tiadanya ialah tiada yang akan mati. Cuma, bila sesuatu telah berlaku, memang telah ditakdirkan berlaku, kena redha. Tapi, bila dah terlajak memang tiada guna, "nasi telah menjadi bubur."

Okay la, apa yang buat aku cerita pasal ni ye? Pasal aku nak elak fikir pasal sakit. Aku sakit =( Sakit aku buatkan aku takleh makan. Aku tiada selera, aku tak lalu mengunyah, aku tak lalu nak telan makanan kerna aku sakit. Semalaman mengerang kesakitan hingga payah hendak tidur. Kenapa? Masa main bowling semalam sakit ni datang, aku dah hilang konsentrasi masa tu, hampir-hampir jadi orang yang paling rendah skor. Tapi, alhamdu lillah, sakit ni tak menghalang untuk aku meletakkan diri dalam kelompok yang mendapat 100++ (kira takde la aku jadi orang last, alhamdu lillah hehe). Tapi, bila balik makin perit, aku ingat aku nak demam mula tu. Rupanya, patut la aku rasa semacam, aku jadi budak balik. Eh, aku bukan budak lagi. SIlap ayat, aku mengalami semula perasaan yang dialami masa kecil dahulu. Memang takleh nak bayang macam mana sakitnya seorang budak yang tak pandai bercakap bila kena sakit macam aku ni. Sakit apa ni? Sakit biasa je. Sakit apeeee?? Hehe, sakit gusi. Naper? Gigi geraham yang belakang sekali nak memberontak memecahkan gusi. Dia dah tak tahan dok lama-lama bawah gusi, dah tiba masa dia menjelmakan diri setelah lama diperam dalam kepompong sang gusi. Biasa orang sakit nak tumbuh gigi ni sampai demam, alhamdu lillah aku takde la demam, cuma ada la rasa macam nak demam. Perit sungguh kali ni, biasa tumbuh geraham belakang biasa je. Maybe sebab geraham yang belakang sekali kot sebab tu jadi sakit semacam. Tu la, alhamdu lillah dah reda sket walaupun sakitnye memang tak terperi bila ingat balik hari semalam. Nak tidor tak lelap, nak minum tak lalu, nak makan pun tak lalu sakit tekak dan gusi. Tapi, ada juga orang yang sayang dan ambil berat pasal aku, dipesannya pada aku minum la kumur-kumur air garam. Alhamdu lillah, kurang la jugak. Hari ni aku nak cari Listerine, lama dah tak beli.

Citer pasal tumbuh gigi geraham ni, teringat kata Bu Zai, kaunselor sekolah masa aku kat KISAS dulu. Dia ada sebut something pasal tumbuh gigi ni. DIa kata.... err takpe la aku nak stop dulu. Nanti citer lagi, meragam lagi rupanya gusi ni. Nanti aku sambung... Jyaaa!!

_________________________________
Jangan marah!!! Sabar!!! Sakit pun sabar ye wahai diriku :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home