Tuesday, April 06, 2004

Makan apa tu??

Makan apa tadi? Makan nasik lauk ikan kembung masak lemak je. Kenapa nampak macam kari je? He he, terlebih bubuh serbuk lada, tu yang kaler dia jadi macam kari tu. Sebelum ni pun pernah jadi macam ni, sampai ada yang tanya siapa yang masak kari, hehe masak lemak boleh jadi masak kari, dah nama pun tak pandai nak bajet :D Tapi ko tengah makan apa sekarang? Aku tengah makan kuih housemate aku buat tadi. Kuih? Wah, terenya hosmet ko sampai pandai masak kuih. Kuih ape? Hmm kuih apa ye? Aku bila dengar nama kuih ni buat aku teringat yang aku masa kat Mesia dulu aku panggil kuih ni kuih "Lopez de Squeira" (ntah macam mana nak eja nama asing tuh hehe). Wah, bestnya ko dapat makan kuih tu. Hmm tu la, untung ada hosmet yang pandai masak ni. Ish2, patutnya aku belajar masak dari hosmet aku. Ko tere masak ke? Aku? Aku kira belakang sekali la dalam bab memasak ni antara penghuni rumah aku kat sini.

Kira ko duduk kat negara orang ni takde la ko rindu sangat nak merasa makanan2 di tanah air? Hmmm boleh kata takde la rindu bab2 makan ni sebab aku tak kesah sangat pasal bab makan ni, ada makanan aku makan, takde makanan err aku carik kalau tak ikat perut (macam ye je ko ikat perut, dengar cite sepanjang tahun lepas ko gain weight manjang kan? hehe :D). Tu la memang ada jugak azam nak belajar masak masa dok kat negara orang ni, nanti boleh tolong bini kat dapur. Wah2, jauh ko pikir. So, apa je yang ko dah pernah masak kat sini? Ala muka aku ni takat masak lemak dan kari je. Sup aku tak tau la tak pernah nak cuba. Macam hosmet aku, sup dah, ayam halia dah, ayam 'merinet' pun dah, mee kari dah, mee sup dah, mee goreng dah, nasik goreng dah, nasik lemak dah (aku pun tau buat nasik lemak la ;p), ayam masak merah dah, ayam kurma dah (aku yang masak la -ala ko main tipu pasal ko guna instant.. hehe kantoi la plak.. tapi aku ada la serbuk kurma, aku pernah guna sikit :D). Apa lagi resipi korang pernah masak, citer la lagi. Hmmm, tomyam (semalam makan tomyam... sebelum tido plak tu, nak buat camne sebab siang tak makan langsung, pulun study konon2 ;p). Takkan tu je? Ala, takat makaroni, roti prata (canai) instant tu ada la jugak. Haa, semalam hosmet aku bukan masak tomyam je, dia masak sotong goreng salut tepung hmm sedap jugak. Ala takkan masak simple takde? Ada2, masak jejemput dan pisang goreng pun ada. Tu je? Hmmm, aritu aku ingat nak buat donut tapi ntah mana la menghilang ibu roti yang aku beli mesti dah kena buang masa budak2 ni kemas dapur. Kalau ada chance bukan donut je, karipap pun aku nak buat. Wah, ko ni semangat je lebih, buatnya idak. He he, yela nak buat kek coklat dah takde bahan-bahan, kalau tak boleh la jugak nak buat kek coklat, dah lama jugak tak buat kek coklat nih. Tapi, bukan sedap mana pun kek cokolat yang aku buat, yang aku suka buat kek tu sebab aku boleh makan acuan cokolat tu he he he. Makan acuan tu tak elok la, boleh buat sakit perut. Tapi sedap la ;p

Banyak rupanya jenis masakan yang pernah disediakan kat rumah aku ni rupanya, dari telur goreng, cereal sampai la kek, patut la tak kesah sangat bab makan ni. Mana taknya, mesti gain weight nih bila dah banyak makan. Ada ke macam tu, makan makan jugak, tapi menten la, berat tetap sesuai dengan ketinggian apa ;) Mesti ko rindu nak makan durian kan? Tak rindu pun, aritu hosmet beli durian, tahun lepas pun ada makan durian kat rumah Abang Syabil. Kat rumah abang mat pun ada makan satay tempoh hari masa bulan 2 hari tu yang kitorang tolong pegi cucuk satay tu. Tapi, aku miss satu la bab makan ni. Apa dia? Aku miss buat BBQ kat luar rumah macam time summer hari tu. Teringat aku masak ramai2 pastu makan pun ramai2 sambil dok kat luar kat tangga pastu tengok keindahan malam. Aiseh, situ plak dia. hehe.. biasa la, dah lama tak makan ayam panggang nih... kengkawan, kalau buat makan jangan lupa ajak ye. Ko ni, laju betul bab makan ye. Biasa, pantang diajak, aku kena sambut jemputan :D Patut la masa raya ko tak segan silu bila orang suruh jamah makanan. Laa, mesti la, kalau dah orang suruh jamah aku la yang kena rasmikan dulu. Tapi kat sini, tak merasa la nak buat macam tu sebab tak dapat nak beraya macam di Mesia...

Baru aku ingat, baru ni aku masak bubur pulut hitam... padahal dah dekat setahun mak aku pos beras pulut tu, baru ni baru ada peluang masak sebab dah takde benda nak dimasak masa lapar memalam hari tu... Tapi aritu fail sket sebab aku masak kurang santan pasal malas nak bukak santan yang baru hehe... apa lah ko ni, mana nak sedap... aku tak kesah, asal masak, boleh makan, jadik la... ops, jangan lupa baca doa sudah :)

__________________________________
Alhadmu lillah, nikmat Allah telah banyak yang diterima.. memang selayaknya kesyukuran dipanjatkan buat Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Pemberi Rezeki
Bacalah: "Segala puji itu bagi Allah yang telah memberi kami makan dan telah memberikan kami minum dan jadikanlah kami daripada orang-orang Muslim"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home