Sunday, April 25, 2004

Calling My Grandpa

Alhamdu liLLAH, semalam lepas blogging, sempat buat panggilan ke umah Tok. Makcik yang angkat, kejap lepas tu Tok yang jawab. Sejam jugak aku dilecture. Sempat gak aku bertanya itu ini sampai Tok kata, "Takpe la nak tanya apa pun, this is man-to-man talk." Wahahaha firstlah dengar camni dari mulut Tok. Opah masa tu Tok kata nak tengok drama. Aku sebenarnya kacau Tok aku nak tido pasal dia kata rasa ngantok pasal dia tak dapat tido semalam, dekat 3-4 pagi baru dia terlelap. Dalam kepala otak aku, apa la yang Tok risaukan. Tapi jelas dan terang dia kata kat aku kalau dah tiba ajal dia, dia tak menyesal sebab semua benda dia dah merasa, ada famili, ada duit, ada rumah, ada harta, pegi oversi, pegi haji, semua dia kata dah merasa. Aku ni? banyak yang belum lagi. Tok aku kata, "Mana taknya, ko tu baru nak naik bukit, Atok ni dah nak turun bukit dah."

Haa teringat aku pesan Tok, Tok kata, "Jangan sampai terkenang termakan budi, nanti tergadai body." Ha ha ha, lawak la plak. Tak pernah aku rasa asik nak tergelak je cakap dengan Tok aku ni, aku ingat dulu dia garang dan serius manjang dengan aku. Sekarang ni rasa macam banyak beza pulak. Cuma masa letak phone, ayat dia tu buat aku rasa nak sangat jumpa Tok (dan Opah), "Moga panjang umur jumpa lagi," macam kawan pulak aku rasa. Selama ni aku rasa aku kerdil je bila berdepan dengan dia, sekarang ni rasa lain sebab banyak pulak dia share dengan aku. Dulu pun masa Opah sakit, selamba je aku korek sejarah hidup Opah. Opah kata la, "Orang dulu takpe kawin awal, belajar pun takat mana lepas habis belajar dah tak tau buat apa dah. Macam Opah dulu, pagi-pagi bangun awal kena tolong Mak Opah buat kuih. Pastu kena la jual kuih. Sekarang ni berbeza, kamu semua tak merasa macam tu. Anak muda sekarang tak matang lagi kalau nak kawin awal macam orang dulu." Aku pun tak tau la kenapa aku boleh tanya macam tu masa Opah dalam hospital dulu. Aku rasa la, bila fikir balik rasa nak je tau pengalaman Tok dan Opah aku. Semalam pun call Tok, aku tanya umur Tok aku, dia kata tahun ni masuk 70 (aku dalam hati, kuat lagi Tok aku, naik motor pergi kerja lagi hari-hari). Opah, kata Tok, nak tahun ni 66. Bila fikir balik, aku rasa banyak lagi yang aku belum tahu pasal Tok dan Opah aku.

Masa borak dengan Tok, berkali dia kata, "Ko kena dengar cakap Tok ni. Tengok macam Pokde ko, dia dengar cakap Atok sebab tu dia boleh jadi maju macam tu. Tengok dia pun dah ada famili sendiri, dah ada harta, dah ada rumah." Aku senyap je la. Memang hidup aku tak pernah dididik mengejar duniawi sangat, asik-asik devoted untuk buat sesuatu lebih pada orang lain. Tapi aku jadi berfikir dan berfikir ikut pada kata Tok tu, memang betul jugak sebab kalau ko nak buat sesuatu, bila ko dah punya sesuatu, baru la ko dapat buat sesuatu. Haha ayat katun. Tapi Pokde aku kata, ko jangan fikir sebab bukan tu term dia, ko hanya ponder. Pokde aku plak, pesan dia, "Use all resources yang ada di sekitar ko. Bila ko bertindak pun bergantung pada resources yang ko ada." Hmmm pikir dan fikir. Pokde kata anak bongsu dia (yang aku tak jumpa lagi) baru ni kena operate Telekom tanggung penuh. Tok aku pun mengiyakan, bila dah jadi macam tu dah tak perlu risau. Macam Tok aku, umur dah 70, dia kata kerja pun tak susah, kalau tak dok ofis dia pegi bank. Dia kata biar la orang pandang dia sebelah mata sebab dia pergi memana naik motor. "Eh orang tua ni, apa la naik motor." Dia kata biar la orang kata dia macam tu, padahal dia kata orang tu tak tau yang dia dah ada rumah motor tu pun sekadar kendaraan berjalan je walhal dia pun ada kereta. Aku kadang tak paham gak, tapi Tok aku jelaskan yang dia kata, "Kita hidup ni jangan bergantung pada orang lain. Ko tu dah besar, nanti bukan kena jaga diri sendiri je, nanti nak kena jaga anak bini lagi. Sekarang ni la ko kena pandai carik dan jaga 'periuk nasik ko'." Ooooo macam tu, patut la Tok kata jangan makan budi sebab dia kata walaupun pagi-pagi dia pegi makan kat kedai dengan kengkawan dia, dia takkan kasi member dia belanja, awal-awal lagi dia dah bayar dulu Dia pun tak belanja orang walaupun dia mampu. Konfius gak aku, kalau tak bagi belanja memang aku setuju, tapi tak belanja orang?? Renung balik baru aku paham, Tok aku bukan tanak termakan budi, dia pun tanak orang termakan budi dengan dia. Ntah, aku muda lagi tak rasa macam tu kot?

Aku saja tulis kat sini, aku rasa adik-beradik aku pun patut tahu semua ni. Sebab aku rasa sekarang ni dah lain, Tok treat aku as someone yang dah besar. Dulu aku ingat, segarang Tok aku, dia lawak jugak suka sakat cucu-cucu dia. Patut la aku pun mewarisi suka sakat orang erkk?? Hahaha yeke? Saje aku coret kat blog ni, aku pun fikir catatan kat sini sekurangnya dapat dibaca oleh adik-adik aku kalau pun derang tak sempat mendengar pesanan dan amanat Tok. Aku rasa ada banyak kebaikan kalau kita dapat belajar dari pengalaman orang tua-tua. Macam aku borak dengan Pokde baru ni la... kalau tak, tak tau la aku air susu carrot tu ada kebaikan untuk lelaki hahahaha...

Okay la nak kuar ni.... jyaa ne!!

________________________
Berbaiklah dengan orang yang lebih tua. Berkasihlah dengan yang lebih muda :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home