Wednesday, December 08, 2004

Never Give Up... Keep Going

Assalamualaikum,

The Prophet (peace and blessings be upon him) said:

“Always entertain positive and beneficial thoughts, and seek the help of Allah in accomplishing your tasks, and never feel helpless or impotent. If, in spite of your best efforts, something does not work out the way you had planned, then simply say, that was Allah’s Will; He does what He wills, but never say to yourself, I wish I had done this or that, if it had been so, it would have been different, for such thoughts (are not constructive at all and) only open the door for Satan to act!”

Hadist rasullulah saw ini mengingatkan kita kepada perjalananan kehidupan kita seharian supaya kita sentiasa diingatkan berfikiran positif terhadap kehidupan ciptaan Allah ini. Dalam erti kata lainnya tidak ada bad luck dalam istilah islam sebagaimana yang selalu difahami oleh kebanyakan manusia. Semua nya ciptaan ini baik dan memberi manfaat kepada manusia. Terpulanglah kepada mausia untuk menerimanya dengan kemampuan masing-masing.

Kita mudah mengeluh dan keciwa apabila menerima sesuatu yang dianggap malang atau bad luck. Tetapi hakikatnya tidak lah begitu. Didalam semua keadaan dan ketika semua nya adalah kebaikan disisi Allah SWT.

Harus lah kita menerima dengan redha dan berusaha untuk mengatasi nya dan sabar dan salat.

Sebagai seorang insan yang bernama muslim tidak seharusnya mengenal erti putus asa malah dengan ujian ujian yang diberikan akan menambahkan lagi kekuatan jiwa dan ketaqwaan kepada Allah.

Ini lah kelebihan yang ada kepada kita semua sebagai insan yang beriman kepada Allah dan hari kiamat.

Tetapi realit nya tidak semudah itu. Ramai yang mengeluh dan ramai yang berputus asa dengan ujian Allah. Oleh itu berhaklah sesama kita untuk mengingati antara satu sama lain. Saling kita berpesan kepada kebenaran dan kesabaran.

Insyallah semuga diberi kemudahan kepada kita semua.

_____________________________
Source: ML MISG

0 Comments:

Post a Comment

<< Home