Thursday, November 25, 2004

Tambahan

Aku rasa nak tambah lagi pasal apa aku bising sebelum ni. Aku penah kata ada orang kata,

"Ikut aku la nak ikut Islam ke idak, apa orang lain nak sibuk."

Kat sini nak tambah lagi la, orang yang kurang fikir (borak dengan diri dia) jalan mudah dia selain kata kat atas, dia boleh kata macam ni,

"Ikut aku la nak mencarut ke nak guna perkataan tak elok ke yang penting aku senang hati. Orang lain baca atau dengar output dari aku ni dia senang hati atau tidak itu dia punya pasal la."

Memang using such offensive language tu rasa senang hati sebab geram tu leh lepas, kononnya. Tapi sebenarnya tu difikir dari segi tindakan yang memberi kesan pada luar diri, tapi tanya balik borak balik dengan diri sendiri, aisey apa buat ni... diri pun kata, ala takpe kejap je nanti leh buat lagi... jadi addictive plak.... takpe ni kesan psikologi je... kesan fizikal takde... tapi kesan spiritual macam mana?

____________________________
Aku dah lama dengar pasal Golden Rule tapi baru2 ni je aku dapat luangkan masa cari apa maksud Golden Rule yang dikatakan salah satu lagi cara untuk berjaya. Golden Rule ni perlu diikut kalau korang nak berjaya. Contohnya, jangan membazir, jangan guna perkataan atau bahasa tak baik... satu hadith yang promotes Golden Rule:

"Iman seseorang tiada kan sempurna jika kasihnya dia pada saudaranya tiada seperti apa yang dia suka untuk dirinya."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home