Friday, April 22, 2005

Degilnya minda aku, bila aku baca 'labour' aku rasa macam salah ejaan je sebab aku rasa lagi bes la kalau eja 'labor'.... aku suka ejaan american la hehe, color lagi best dari color, meter lagi senang nak ingat dari metre... theater lagi menarik dari theatre... pegi ke Manchester aritu pun Faizal, my junior back in KI, said orang British plak tak suka ejaan orang amerika pasal derang nak saing jugak la walaupun ejaan amerika lagi senang and sometimes lagi proper... aku fikir balik bila aku baca english kat mesia sure aku kena biasakan balik pakai huruf S dari pakai huruf Z sebab aku biasa taip 'prioritize' sekarang ni, kalau dulu ye la kena taip 'prioritise'.... aiseh, english tak statik lah, baik pakai melayu je haha... aritu kutuk bahasa melayu, arini ngomel on english plak... orang kata kena la fair dalam argue, pandai la fikir dan pilih which and which... bila dah tau karakteristik (yang mana perkataannya dikutip dari perkataan BI), kita pun tau la nak menilai mana yang lagi berkenen di hati...

Haa oleh yang demikian, sebab dah tau beza waktu antara asar dan maghrib, sekarang telah pun masuk waktu asar, yang berkenen di hati ialah berhenti memblog dan solat fardhu maghrib...

akhir kata, ingat kata khatib, kalau kita tak mampu buat apa islam suruh cakap kita tak mampu, jangan pandai2 nak buat fatwa sendiri plak nak kutuk2 ke apa.... kalau tak mampu solat subuh jangan cakap solat subuh ni hampeh torturing ke apa, kalau tak mampu pakai hijab a.k.a. tudung toksah nak pi ngomel kata kewajipan semua ni merendahkan martabat wanita, jangan kata tudung tu opressi atas kaum wanita, itu satu kemuliaan... semua Tuhan bagi guide dalam Quran Hadis semuanya ikut fitrah kita manusia ciptaan Rabb, fitrah manusia ialah "celupan" ALLAH, Maha Tahu la ALLAH atas apa yang sesuai untuk fitrah manusia...

____________________
Haiyya 'ala as-Solaati

0 Comments:

Post a Comment

<< Home