Friday, January 28, 2005

Semalam aku bermimpi, aku mimpi aku diberi peluang merasai apakah perasaannya menyembah patung... aku tak tahu kenapa mimpi tu sebegini pelik, tapi aku tak rasa ianya suatu mimpi sebab pengalaman ini selalu aku dapat tiap kali aku nak tido... pengalaman yang bagaikan suatu khayalan tiap kali memikir tentang makhluk yang mengerikan, memang tatkala itu juga badan rasa bagai dihempap...

Tapi semalam pengalaman itu berbeza, memang aku selalu dihempap dan aku kerap kali tahu bagaimana untuk kalahkan "hempapan" yang aku tak minta itu... Memang baru ini aku diuji dengan tekanan yang paling kuat selama aku pernah kena dan alami... yang semalam ni berbeza, aku bagaikan dapat satu pesanan yang mengatakan setiap pengembaraan yang aku lalui itu adalah ilusi yang dialami oleh penyembah agama lain dan yang aku nampak dalam pengembaraan minda semalam adalah patung buddha...

Aku tak pasti, pengalaman ini bagaikan benar tapi ianya menguatkan iman aku terhadap ALLAH Ta'ala... selama ini aku mohon agar aku diberikan mimpi untuk bersua dan mengalami mimpi-mimpi yang dapat memberikan aku keyakinan akan wujudnya Tuhan dan benarnya Islam yang aku anuti ini. Tapi semalam, mungkin itu jawapan yang aku dapat. Memang aku takut, memang aku seram tiap kali aku dapat mengembara... Tapi yang pasti semalam memang jelas aku mendengar suara mengatakan, "inilah pengalaman orang yang mabuk menyembah berhala," kurang lebih ianya bunyi begitu... tapi yang aku tak faham kenapa ada patung buddha? Maybe agama itu yang banyak patung-patung... Padahal Kristianiti pun tak kurang mengagungkan lukisan patung...

Bila fikir balik, mungkin ini adalah tambahan dari ketakjuban aku melihat hebatnya ukiran patung masa berjalan di Perancis dan Itali beberapa minggu yang lalu... Memang satu pengalaman yang membuka mata macam mana kagumnya manusia pada ukiran patung yang cukup detail dan halus sekali...

Ah, itu aku tak perlu risau... aku tak perlu kagum pada patung lagi kerana aku nampak cacat cela dan aku pun tahu patung bukan boleh buat apa, sebab patung tiada kuasa...

Aku kadang tu takut juga kalau aku hanyut dalam pengembaraan yang aku tak minta sebab sering kali akan terasa bagaikan masuk ke dunia gelap dan aku takut tak bangkit je nanti... Takpe, ianya sekadar ilusi, pengalaman ini memang sepatutnya menguatkan iman di hati... Ya, memang jelas, Tuhan itu Maha Satu... dan tiada tuhan melainkan DIA iaitu ALLAH Ta'ala... Moga nikmat hidayah ini kekal di hati kita semua sampai bertemu ALLAH kembali bila tiba saatnya nanti....

_______________________
Selama aku duduk di US, mungkin agama satu perkara yang aku banyak eksplorasi... Alhamdu liLLAH :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home