Friday, January 21, 2005

Ekonomi

Selama beberapa hari ini, idea di kepala keep telling me aku perlu buat sesuatu...
Ianya idealistik, itu biasa bila lahir dari fikiranku...
Apa yang kita rasakan ideal tak mungkin mudah untuk terlaksana...
Kalau anda menjadi seorang menteri yang berkuasa,
APAKAH TINDAKAN ANDA UNTUK MEMAJUKAN EKONOMI?

Apakah yang ada dalam kepala?
Ekor dan money?
Atau EK on OMI, boo kat OMI.. ntah sape Omi hehe..
Tapi yang aku nampak, kena buat sesuatu untuk mendidik...
Kalau jadi PM sekali pun aku rasa perlu didik setiap individu untuk memahami ilmu ekonomi...
Sekurangnya mereka tahu kalau harga naik permintaan turun dan harga turun permintaan naik...
Dapat faham hukum permintaan dan penawaran pun dah kira cukup bagus...

Tapi, kedua hukum ni pun adakalanya tak betul juga sebab ianya bukan hukum alam...
Ianya sekadar memudahkan analisa perjalanan hidup manusia...
Macam senang je bunyi bila formula diformulasikan untuk menceritakan hidup manusia...
Dalam ekonomi kan, kalau tak tau la, manusia la tikus ujikaji...
Setiap tindak tanduk mereka diperhati...
Yang bagusnya, objektiviti kajian sentiasa terjaga..
Eh macam mana sampai macam tu?
Sebab manusia tak perasan yang ahli ekonomi dok perhati je hidup derang...

Hmmm tunggu la aku jadi menteri nanti baru aku nak buat...
The heck? Bodohla kalau fikir camtu...
Dari sekarang pun boleh buat sesuatu...
Apa dia? Ajarla kawan-kawan yang dekat...
Pesal lak? Benda ni untuk masa depan la...
Wohoo betul gak!
Camne nak mula?
Pandaila selit bila berbual ke bercerita ke mahupun berblog...
huuu semangat je lebeyyy poodah....
Tak baik cakap camtu kat diri sendiri tau...
Eh, ikut aku la, ko tu dok diam la...
Ko pesal, ko suh aku diam sama la ko suh ko sendiri diam...
Pesal lak?
Kita kan satu entiti dalam diri ni...
Hei korang ni dah la, asik bertekak je...
Dok diam2 lah, kacau aku tengah menaip je...
Kalau korang 2 tak diam, aku lepuk kang baru tau...
Hehe macam la dalam diri ada 3 entiti, padahal satu je...
Wah, best...
Aku ada sorang kawan, dia ni anak tunggal...
Apa kaitan?
Hai dengar la dulu...
Kaitan dia, takde kaitan pun ehehehe....
Takde, kaitannya nak bagitau la dia sendiri kata dia selalu cakap dgn diri dia...
A'ah kan, kalau anak tunggal siapa lagi dia nak ajak main...
Kalau kawan2 takde, mesti diri dia jadi kawan paling rapat...
Tu la, aku yang ada 7 beradik pun bleh kawan baik dgn diri aku...
Apa kaitan?
Pe la ko nih... aku nak kata tak semesti jadi anak tunggal baru nak kawan baik dgn diri...
Dah-dah... korang ni lari tajuk... orang citer pasal ekonomi boleh citer pasal psikologi...
Eh mesti la, kena la memahami sebahagian diri kita yang dipanggil "psyche"...
Eh apa tu? "Psyche" tu maksud dia roh...
Oooo itu macam ka?
Yela, tu pasal la psikologi ni sebenarnya ilmu yang memahami tentang roh...
Tu asal mulanya la... tapi lama2 dah ada sains jadi la lain sikit citernye...
Kalau tak apa yang kitorang 2 tengah telagah ni masuk la dalam bab falsafah...
Dah-dah, takde kaitan nak sebut pasal falsafah plak...

________________________
Ape la aku citer ni... eh suka aku la nak borak dengan diri aku... pegi main jauh2... haha, pelik je diri aku ni... weng ape? :p

0 Comments:

Post a Comment

<< Home