Monday, December 20, 2004

Rushing...

Selalu aku berfikir aku rasa membesar begitu cepat pula. Rasa terkadang tu mengah, bernafas pun macam tak cukup nafas je, nafas aku singkat? Eh tidak, rasa aku boleh tarik nafas yang panjang dan aku boleh hembus lama, tapi kena aku bernafas singkat? Bila dudk sendiri, aku rasa macam aku tak bernafas, tak perasan kalau bernafas panjang sebab yang aku tau aku bernafas singkat... mungkin itu tanda aku ni selalu mengah, bernafas lagi cepat dari orang lain...

Aku membesar rasa macam lagi cepat dari orang lain, ingatan aku masih rasa masa tu berlalu cepat. Sebab aku rasa masa tu berlalu pantas. Bila duduk balik, aku rasa tak boleh berhenti seketika. Bila fikiran dirasa kosong, aku rasa aku dah ketinggalan. Aku perlu bergerak dan terus bergerak. Eh, tapi letih loo... La kenapanya? Yela cepat sangat berlalu semua benda dan cepat sangat membesarnya... tak puas lagi, hei hei hei kau tu bukan orang lain kau tu lain dari orang lain, jangan jadi orang lain yang lembab... kalau asik terikut orang lain memang akan jadi lembab, satu part je pun dah buktikan derang ni lembab, satu contoh la kan derang ni jalan slow macam ulat, kau boleh pijak je... kalau kau tengok orang jepun, cuba tengok derang dari segi ketepatan masa dan mengejar masa, jalan laju kepala kalau tengok tengah ramai tu turun naik turun naik.... laju tak macam orang kita, pasif dan lembab tu sebab orang kita ni jenis suka terasa hati sebab dia ada masa nak fikir benda-benda macam ni... jangan jadi MELAYU sebab MELAYU ni dia LAYU, KUYU je mata dia sebab dia ni selain LAYU dia ni LEMBAB, tau ke apa maksudnya? ala, L. E. M. B. A. B... takkan tak tau kot? Memang tak perasan dan tak tau sebab layu dan lembab asik benda lain yang dibuatnya, tengok Akademi Fantasia, haha akademi tu yang dia suka, akademi yang lagi melembabkan kerja...

Mak cik oooo mak cik, awat lambat sangat buat kerja ni, cepat la makcik saya dah benci tengok muka makcik yang leka dan lembab ni... Ala nak, sabar la, makcik tengah tengok Akademi Fantasia la... Makcik nak borak dengan kawan makcik kejap pasal Adam, Adam ni kan bagus... Makcik nak tengok itu saya tak kesah makcik, tapi makcik jangan lambatkan urusan saya, nanti saya mengah.. Eh kenapa mengah nak? Saya kejar masa tak boleh tahan-tahan, nanti kalau ditahan BOOM saya meletup nanti bila terkumpul, tu sebab kena cepat makcik bagi saluran tu flow baik pnye, kang bila ditahan nanti terkumpul tak baik makcik sebab nanti bila dah biasa jadi macam makcik dan kawan-kawan makck yang lembab saya rasa dalam bahaya sebab saya takde masa nak lambat-lambat macam makcik yang memang lembab ni.... Ala anak ni, kurang sopan betul la... Maaf la makcik, kalau makcik cepat makcik pun takde nak terasa hati dengan saya, makcik siap cepat saya siap urusan saya cepat, makcik boleh lagi nak tengok Akademi Fantasia yang melembabkan dan terkeji tu... Ye la nak, betul jugak, kalau makcik siap cepat takde la peluang anak nak marah-marah makcik so takde la peluang makcik nak rasa bengkek..

Betul la, aku bergerak cepat ni sebenarnya... Dah tak biasa lambat-lambat nih... Buat apa nak jadi lembab macam orang lain... Buang masa hisap rokok, eh aku nak gi bagi jin makan sebab setahu aku jin makan asap, aku kuar jap sebab aku sayang jin aku tu sebab aku kena bagi dia makan... La kau ni, takde kerja lain ke, biar la jin tu, dia tau cari makan sendiri... Lembab la kau ni asik layan jin je lepas makan, kan baik kau tolong pergi kemas dapur dan susun-susun pinggan mangkuk nih... Ini idak, bila kau bagi jin kau makan, kerja lain kau tak buat... Asik tertangguh je... Rugi masa kau tu, jangan la jadi lembab...

Kalau sekali sekala boleh la kita tolerate, tak gitu brader?
A'ah la, aku rasa kalau aku tak "break" kejap aku pun letih gak...
TU la... lagi pun kalau kita tak pause kejap nanti akan rasa masa tu berlalu pantas je...
Amik la masa kejap tengok Naruto pun, dari masa yang berlalu pantas tu lantak la nak pause ikut yang kau mahu...
Tapi, jangan jadi lembab...

Kat sini, memandu di lebuhraya ada kelajuan minimum, maknya tak kesah la cik kak tu baru belajar memandu ke baru dapat lesen P, the heck untuk dia lambat terkedik macam kura-kura.... Kena catch up gak dgn kelajuan perjalanan kenderaan lain. Takde masa lambat-lambat ni, dibedarnya nanti kalau lambat... Tengok satu kes kemalangan orang kita, memandu kat sini memang pandai, tapi dibawaknya gaya dari tanah air ke bumi asing ni, dah pecut lori pergi slow down, mak ai, tu la jadi puncanya.... berani pecut lori tapi jangan la perlahankan kenderaan tu, teruskan memecut sejauh yang boleh, itu tujuan pecut.... Ini bumi asing, mana boleh lambat-lambat ni, lambat-lambat hanya akan disodok je... Tapi tu la, pengajaran buat semua, dah takde masa nak berlenggang ni jangan jadi lembab!! Kita doakan agar yang menjadi mangsa kemalangan tu mendapat balasan yang baik kerana perjalanan yang dilalui pulang daripada mencari ilmu di jalan ALLAH... Ish tak baik, mana tau mereka letih memandu, kau ni pandai je hukum itu ini... A'ah la, aritu aku masa ngantuk pun hampir nak langgar belakang lori... aku pun takut... dan aku pun tak sangka aku buat macam tu.... tu la, aku dah cakap tak baik kau hukum macam tu je... tapi aku rasa betul la, orang kita lembab la... bila bagi kerja dia buat bodo je, dia fikir orang lain akan uruskan untuk dia, dia lenggang je.... tu yang haram atok nenek, bukan haram untuk aku je, atok nenek aku ntah-ntah tak kesah pun... aku tak suka camtu, tanak aku terikut jadi macm tu...

__________________________
Apa pun, korang jadila lembab dan lampi, aku jalan dulu ye babai.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home