Tuesday, January 27, 2004

Tanah Airku, Aku Sayang Kamu!!!

Malaysia negara paling aman kalau nak dibanding dengan negara Islam yang lain? Malaysia tanah airku!

Malaysia politik paling stabil? Malaysia tempat aku dilahirkan!

Malaysia punya sistem pendidikan yang 'moden', 'canggih' dan bla bla bla? Malaysia yang sponsor aku sekarang ni!

Malaysia takde perang fizikal? Malaysiaku kini diserang masalah akhlak dan keruntuhan moral!

Aku sayang Malaysia! Masa aku kecil aku suka nyanyi lagu aku anak Malaysia! Mesti Kaklong, Yeebah dan Mak Abah ingat yang aku suka nyanyi lagu aku anak Malaysia time kekecik dedulu!

Allah beri kita perang juga sebenarnya, dalam aman duniawi ni, ada juga serangan yang menggila, serangan 'sosial.' Siapa yang salah?!!

Pencuri yang mencuri rumah jiran dianggap sedara-mara (ini kisah yang temanku cerita padaku ketika mana pencuri dianggap sedara yang datang rumah pakciknya, tak percaya kan??).

Setiap IPT di Malaysia dah ada kes seksual ni, tapi tak dihebahkan. Nak jaga air muka mangsa, ataupun 'institusi'??!?! Mangsa yang ditujah oleh 7-8 orang lelaki binatang!! sampai koma pun tak dihebahkan, sebabnya?? hmm kena jaga air muka institusi yang kita banggakan... apa nih??!?!? U mana tu??!?!? ala, U dekat umah tu la, U mana lagi... betul ke? begitu la yang dikatakan berlaku, tapi tak tau kan? Sebab tanak dihebahkan, nanti malu institusi tu... U paling tersohor la katakan, yeke? Nilailah sendiri...

Malaysia, aku sayang kamu!!!

Sedarkah kita? Agaknya Tuhan nak menguji kaum perempuan akan pergantungan pada Tuhan bila mana keluar berjalan. Tuhan agaknya nak uji kaum lelaki dengan ujian nafsu yang selalu buatkan mereka tewas. Aku benci kaum binatang yang bertindak ikut keseronokan. Eh, kenapa panggil binatang? Ala, Aristotle pun kata macam tu, bestiality istilahnya. Manusia binatang yang bertindak atas sebab pleasure yang akan diperolehinya. Menurut kepercayaan zaman Aristotle, kata dia la, manusia ni binatang rasional. Objektif paling tinggi yang perlu manusia kecapi adalah bertindak secara rasional dalam kehidupan sebab itulah yang dituntut oleh human function itu sendiri. Menurut ahli falsafah, function tu juga boleh diertikan sebagai purpose, yela kegunaan pisau untuk memotong, jadi sama juga kalau dikatakan objektif pisau wujud adalah untuk memotong. Sebab tu manusia sebenarnya wujud bertujuan untuk mencapaii kehidupan yang rasional dari segi moralitynya. Bukan macam orang biasa paham, "aku hidup untuk mencapai kegembiraan," itu betul tapi kata Aristotle itu bukan objektif paling utama. Tapi kalau kita fikir pun, fikir la macam mana sekali pun, hujungnya mesti manusia itu letakkan 'kegembiraan' sebagai objektif akhir yang ingin dicapai. Kekayaan, bijaksana, rasa seronok, dipandang tinggi, semua tu kegembiraan yang diertikan oleh manusia kebanyakan.

Tapi, kita Muslim macam tu juga ke? Islam menggariskan macam tu ke? Ya, ada betulnya. Kegembiraan yang kita ingin kecapi adalah kegembiraan yang tertangguh, kegembiraan di dunia lagi satu. Dunia sekarang ni adalah penyebab untuk mendapat kegembiraan kat sana nanti. Tapi, kita diajar untuk mengejar redha Ilahi. Orang selalu kata, "aku kena buat baik, nanti aku boleh masuk syurga," tapi ada yang kata, "buat baik pun, tapi Allah tak redha tak masuk syurga jugak sebab bukan sebenarnya diri kita bukan penyebab untuk kita masuk syurga sebab semuanya adalah dengan izin dan redha Allah," hmm mana satu ye? Kata Imam Nawawi, ada 3 jenis manusia bila dinilai tujuan amalan yang mereka lakukan. Pedagang, Hamba dan Merdeka. Pedagang beramal nak untung (syurga la tu), Hamba takut diseksa (neraka la tu) tapi orang Merdeka paling tinggi martabatnya sebab dia tak minta apa-apa dan tak mengharap apa-apa, dia bebas dari balasan atau seksaan sebab dia beramal hanyasanya kerna mengharapkan redha Allah. "Itulah matlamat tinggi yang kita nak," oooo camtu :)

Kena la beringat, sesiapa keluar rumah ke berada kat mana sekali pun, tak kira lelaki dan perempuan, pergantungan itu hanya pada Dia, Allah Yang Maha Satu. Ibu yang berada di rumah pun mungkin rasa tak selamat, akak di pejabat pun mungkin rasa tak selamat, tapi ingatlah, keselamatan itu hanya dari Dia :) Ingatkah kita pada mafhum hadith yang baik buruk macam mana bagus macam mana teruk sekali pun takkan berlaku kalau tidak diizinkan Allah, ingatkah kita?? Bergantunglah pada Allah. Keluar rumah baca doa tak?? Doa keluar rumah? Doa tu doa tawakkal sebenarnya, tu maknanya pergantungan pada Allah jua :) Itulah ujian, nak uji macam mana pergantungan kita... apa yang kita pegang? Ujian ini menyerang pegangan kita... adakah sebab diri kita sendiri kita akan selamat dari semua kejahatan? Kita percaya sebab diri kita atau sebab Dia?

Kena beringat la, ujian nafsu pun satu serangan juga. "Serang nafsu manusia itu, seraaaaannnngg!!!" Ayah, Bang, Pakcik, Mak, Akak, Makcik, apa benteng yang kita ada?!?! Iman, Nafsu, Akal?!? Ntah?

Malaysia, bangkitlah!!! Aku sayang kamu!!

________________________
Rintihanku ini entah sampai jauh mana auranya, aku juga risau sebab aku juga takut
Aku sedih, rogol dibalas... tapi macam mana bunuh tu?? Bunuh dibalas apa? Penjara 20 tahun ke? Mana hukuman untuk nyawa? Takkan maruah je yang perlu dihukum? --sedih, aku hanya mampu sedih?? kenapa ini je yang aku mampu?? arghhh--

0 Comments:

Post a Comment

<< Home