Friday, December 05, 2003

Pernah Tak Kita Fikir??

Pernah tak kita fikir
Apakah kesan tindakan kita pada orang lain?
Nak ke kita jadi promoter pergaulan bebas lelaki perempuan?
Nak ke kita promote dosa kat orang lain?
Sedar ke kita pulangan buat kita bila kita ajak orang lain pergi tengok wayang?
Sedar ke kita bila kita ajak orang lain tengok movie dan apa pulangannya?
Sedarkah kita apa saham kita bila kita ajak kawan kita buang duit beli buku atau CD merapu?
Bila mulut kawan kita ternganga, apala agaknya milik kita?
Bila mata mereka terbeliak, apala agaknya kan kita miliki?
Bila mulut derang terlalak-lalak, apa la yang akan jadi milik kita?
Bila orang baca penulisan kita, apa yang kita promote?
(Kalau orang baca blog kita astaghrifullah, semuanya liLLAHi Ta'ala insyaALLAH)
Bila orang baca hasil fikiran kita, apa yang kita bina sebenarnya?
Talian dosa atau talian pahala? Kita fikir ke tak ni?

Pernah tak kita pikir
Kita ajak kawan kita tu kita promote kesinambungan pahala atau kesinambungan dosa?
Kalau kita buat dosa sorang² tak pe lagi kot, tapi sendiri tanggung la
Tapi bila kita promote dosa kat kawan kita, bukan ke kita tumpang saham dia
Atau kata lain dia bagi saham pada kita sebab kita yang jual
Kita yang jual cara dan punca pada mereka, bila mereka beli dengan amalan
Terang-teranglah pulangan dia kita pun nikmati...
Ei takkan kita tak pernah pikir kot?
Paling simple pun, kalau kita nak buang masa, nak ke kita ajak kawan kita?

Selalu aku terfikir
Kalau aku promote orang dengar IKIM atau ERA mana lagi baik? Lebih kurang je dua² tu...
Kalau aku promote orang tengok TV RTM, dosa ke pahala yang akan sangkut kat aku? Banyak dosa je tu...
Kalau aku ajak kawan aku tengok TV, siaran dosa ke siaran pahala yang aku ajak dia join? Banyak dosa jugak tu...
Kalau aku bercakap, baik ke buruk yang kawan aku akan dapat? Dosa ke pahala yang aku semai?

Kenapa aku fikir
Aku fikir macam ni dan macam tu sebab aku terfikir satu hadith Rasulullah SAW (yang aku sayangi)
"Sebaik-baik individu yang paling bermanafaat kepada selainnya (mafhum hadith)."
Aku terfikir, dapat ke aku jadi macam tu?
Boleh ke aku jadi macam tu?
Sempat ke aku jadi macam tu?
Fikir fikir juga, buat tu jangan lupa
Cakap-cakap juga, amal tu jangan lupa
Renung-renung juga, ambil iktibar tu jangan leka
La'allakum tatafakkaruun (Moga kamu semua berfikir)
Moga aku kan terus berfikir

_____________________________________________________________
Apakah buah yang berputik dari fikiran aku ni bermanfaat pada orang lain?
Dulu ada seorang kawan, katanya jarang dengar radio, kini kat blog dia pun dah ada radio
Adakah ianya sebab diriku? Adakah ianya sebab perkongsian pengalamanku?

Sumber: Nukilan (precisely komen) seorang sahabat padaku

0 Comments:

Post a Comment

<< Home