Monday, November 24, 2003

Ramadhan, Jangan Kau Pergi...


Tak sempat merasa cekal lagi untuk menghadapi bulan² akan datang kini Ramadhan akan berlalu pergi. I am sad because I did not grab this opportunity with my full desire and capability. What did Ramadhan teach me a month ago until this very last day? Did I have an objective before I met with Ramadhan? Did I achieve it?

Ramadhan, bagaikan semalam kita bersua kini engkau kan berlalu pergi. Bagaikan sesaat bernafas bersamamu kini engkau ingin membawa diri. Ramadhan ya Ramadhan, diri ini masih tidak terdidik untuk terus membiasakan diri melakukan amalan sepertimana bersamamu. Tidak dapat terbayang diri ini menghadapi bulan² lain kerna diri ini masih memerlukan latihan yang engkau bawa bersamamu ya Ramadhan. Diskaun amalan yang ada bersamamu tidak banyak yang dapat dibeli, hatta dosa dan keburukan pun masih menyelubungi diri tatkala kehadiranmu.

Lemah dan hinanya diri ini ya Allah. HambaMu mengharap padaMu agar diberi peluang untuk bersua lagi bersama Ramadhan. Ramadhan ya Ramadhan, I hope next year we will meet again. May Allah give us another chance to see the next Ramadhan. Terima kasih Ramadhan kerna masih lagi dapat khatam Quran bersamamu. Moga tahun mendatang kita masih lagi dapat meneruskan tradisi ini ye, Ramadhan? Saat manis yang tak dapat dilupa ialah setiap kali menamatkan bacaan Quran bersamamu kerna bersamamulah diri ini pertama kali menghabiskan bacaan Quran.

Moga kita bersua lagi ya Ramadhan :(

0 Comments:

Post a Comment

<< Home