Thursday, September 01, 2005

Tadi first time dalam hidup aku menjejakkan kaki ke kelas Master Program... merasa la kalaupun aku tak jadi masuk MSAE (Master of Science in Applied Economics)... students yang memang buat MSAE begitu kamcing sesama derang since derang mmg in the same kelas in whatever kelas yang derang amik. Aku dan member undergrads semua nampak la muka budak2 pasal kitorang undergrad pun tak abis lagi tapi gatal nak masuk kelas grad. Nak buat camne, kelas yang kitorang amik ni mmg a good course utk kitorang pnye major. Aku selama ni tak kenal pun students yang sama major dengan aku, tapi bila pegi kelas tadi, semua familiar faces yang aku penah sekelas sebelum ni rupanya buat major sama macam aku which is Applied Mathematical Economics. Bagi advisor aku, walaupun aku ni buat Economics with minor in Mathematics, dia lagi suka aku isytihar major aku as Applied Math Econ pasal nama dia bunyi pun gempak lagi.

Just could not imagine macam mana aku plak in other's shoes in 10 to 15 years to come. Yela, aku pegi kelas tadi tengok classmates pun ada yang licin kepala, ada yang berjambang. Katanya dia dulu study kat Marquette jgak, but it was 15 years ago. Pergh, time tu aku baru masuk sekolah rendah. Patut la kepala dia pun dah takde rambut kat tengah. Pastu Dr. Nourzad pun cakap la yang dia mula mengajar masa tahun 1976, pastu start ajar Econometrics kat Marquette kalau tak silap aku tahun 1983, ni yang paling shocking skali la bagi aku pasal tengok muka Dr. Nourzad, tak macam orang tua pun. Kalau dia mengajar since 1976, maknanya umur dia lebih kurang separuh abad dah. Tapi tu la yang aku tak sangka, semangat dia macam orang muda. Bila dia kata dia start ajar Econometrics in Kansas U in 1976 pastu in Marquette since 1983, maknanya dia dah mengajar subjek ni lebih lama dari aku bernafas kat dunia ni.

Yang paling bangga masa dia citer tadi, dia kata the best department in Marquette is Department of Economics sebab dia kata no other departments could beat Econ. dept. in term of awards won. Pasal advisor aku menang teaching award untuk 2005 (which is last academic year), buat aku bangga jadi anak murid Dr. Toumanoff. Dr. Nourzad sendiri penah menang teaching award in 1992. Dr. Daniel yang aku penah tersalah masuk kelas dia masa aku mula belajar di Marquette tu pun penah menang teaching award in the year of 2000 (or maybe 2001, aku dah lupa). Buat aku bangga la plak pasal department yang aku belajar ni bukan dari calang-calang orang. Advisor aku (Dr. T, nickname yg aku sendiri bagi) memang kalau duduk dengan dia, selagi ko tak paham selagi tu toksah la nak angkat punggung dari kerusi. Bila ko blah je dari ofis dia, hui rasa beban tak paham tu hilang terus. Dr. T is the Director of Undergraduate Program in Applied Math Econ, and Dr. Nourzad himself is the Director of MSAE, and these 2 profs already know me well, coz rarely for them to teach Malaysian. Dr. Nourzad la memula dulu macam terkejut pasal aku kata aku buat major in Econ dan aku from Malaysia. Kalau pun aku first Malaysian student yang dia penah ajar, tapi memang aku tak sangka la dedua lecturers ni memang dah cam sangat dengan aku. Tu yang aku memang prefer study kat univ yang population student dia kecik je. Each class yang aku masuk normally not more than 30 students per lecturer. Macam kelas time aku kat sekolah dulu je.

Surely aku kena ingat pengalaman pertama masuk kelas Master ni. Maybe someday ada peluang, cita-cita ni dapat tercapai? Who knows....

______________________
Since when I'm too ambitious? Ada someone kata yang aku suka nak sebut "sejak dari dalam perut ibu" haha...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home