Tuesday, April 26, 2005

Argh... pesal la lembab sangat otak ni. At the beginning of semester, tak terfikir pun nak amik subjek ni tapi fikir balik cam best, amik untuk kerja la konon. But then bila study ekonomi US ni baru tau terkial nak belajar. Bila dah interrelated with other fields mula la nak tercari, skang ni kena buat report. I chose to write about minimum wages, sure benda ni tak wujud kat mesia but then this is the regulation yang dipakai in most of the states in America. Who knows, someday aku plak bawak benda ni ke mesia suh imposekan plak kat dalam Malaysian eco-money... sure famous aku nanti waha duniawinya. Study pun tak abis lagi.

Banyak lagi nak kena belajar ni, owh ye, minimum wages ni kalau tak silap dah dimansuhkan kat UK in the 90s. So kengkawan kat UK tu kalau belajar tak merasa la nak tau camne praktikalnya. Saje nak buat sejuk ati sikit tengok orang kat UK study tak sesusah study ekonomi US, but still derang kena gak belajar ekonomi UK. To me, it's a good opportunity to learn about economic system in other countries so to make ourselves a global person, sebab aku rasa la if I were an economic student back at home, aku tak rasa aku akan dapat peluang macam sekarang ni unless I were a student in any IPTS in Mesia. Hmmm nampak sangat teruknya keadaan diri aku, nak tunggu ada environment baru nak reach out. Padahal kalau dah dapat rasa suasana dalam tempurung tu gelap, pi la pecahkan tempurung tu. Hai, dok sini pun lebih kurang je what are the differences? Asik kena puji but then apa pun tarak, habuk je ada la... apa la ada pada pujian, buat lupa diri je.

Okeh la puas dah membuang masa kat sini, baik siap untuk ke kelas. Day by day, time goes by, tak lama je lagi nanti dah balik mesia, what'll I be next? Insha-ALLAH an applied economist! Kalau bukan untuk orang lain pun, the least still apa yang aku dah belajar applicable to my own personal life, selfish la kalau camtu... ponder what you can do, then... be a man!

___________________________
Perit hidup adalah gula kehidupan, tanpa pahit takkan bernilai kemanisan, tanpa kegelapan tak terasa nikmatnya cahaya...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home