Saturday, September 18, 2004

Orang Lain

Baca dan baca tadi komen orang lain tentang orang lain. Nak buat macam mana, hidup bukan seorang diri di dunia ni, orang yang berpasang pun kena beringat dunia ni bukan ada 2 orang je. Di dunia ni kita hidup dengan orang lain di sekitar kita sebab tu ada banyak ragam dan perangai.

Ada yang tak tepati janji, ada yang tak pandai jaga barang, ada yang suka ganggu orang, ada yang tak pandai jaga hati orang dan banyak lagi bad attitudes yang bersarang dalam diri manusia ni. Tu baru manusia, belum lagi sistem kehidupan yang digunapakai untuk mentadbir kehidupan manusia. Kalau orang kata, "patut bersyukur sebab kitorang dah buat itu ini untuk ko," itu namanya tak ikhlas dan mendambakan balasan. Kalau pemerintah yang kata macam tu apa mentaliti yang ada dalam diri kita yang menerima kekata macam tu?

Memang itu diri manusia, pastu boleh perasan sistem yang dia buat tu paling bagus. Komen sikit punya banyak supaya nak betulkan orang lain, lanjutan dari komen tu hasilnya menghampiri sifar (takde ubah langsung). Memang bagus kita bersikap bantu membantu lagi pun biasala macam lumrah, bila kita memberi kita juga akan menerima. Tapi tak semestinya kita akan dapat balik apa yang kita beri. Tapi dalam hadith pun ada disebut, "Salinglah memberi hadiah dan salinglah berkasih sayang." Ya, memberi hadiah kesannya dapat mengeratkan lagi hubungan kasih (silat al-Raheem). Tapi, payah sekali nak buat. Biasa perempuan je yang buat, laki plak yang buat sikit sangat sebab ramai berkata, "That's uncool... bagi hadiah ni pempuan je, laki tak men la hadiah ni..." Wah, begitu ke? Hadith tu aplikasinya untuk perempuan je ke?

Aku tak sambut harijadi orang ni sebab bid'ah. Tapi, tak salah pe takat bagi ucapan dan doa moga panjang umur murah rezeki dan kekal atas jalan yang benar ini. Kek, parti, makan-makan semua ni semua amalan orang kafir, buat apa nak tiru? Oh, kalau benda baik buat takde niat pun hasilnya sifar tambah lagi kalau niat tu memang pesong, jawabnya pesong la tujuannya.

Ntah, banyak orang suka komen, tapi satu yang kena beringat, biar macam mana komen pun kita payah nak ubah diri orang lain. Ubah diri orang lain dengan cara ubah diri kita, itu satu force yang dapat memberi kesan. Qudwah Hasanah (contoh yang baik) tu la jawapannya.

"Sebaik manusia ialah yang paling bermanfaat pada orang lain." -mafhum hadith

Jom jadi manusia yang baik. Bertumbuh dan membesar bukan sekadar pada fizikal, tapi bertumbuh sekali dengan attitud,mentaliti, dan paling mencabar ialah praktikaliti. Jom-jom... moga kita semua menjadi manfaat sesama kita. Baiki dan perbetulkanlah asas dan pegangan dalam diri kita...

_____________________________
Terima kasih pada komen dan teguran... terus la menegur aku yang serba kurang ini

0 Comments:

Post a Comment

<< Home