Thursday, March 04, 2004

Kenapa?

Sejak beberapa hari ni fikir-fikir balik, rasa benda tu datang lagi. Ingatkan dah lama ni boleh la terubat, tapi rasa macam datang lagi. Pergi la jauh-jauh, syoh!! tak paham kenapa benda tu nak datang lagi. Selama ni ingat dah boleh go on macam biasa, alih-alih terasa balik. Kenapa?

Renung balik macam rasa tanak pandang ke belakang sebab nanti nampak lagi benda tu. Tak renung ke belakang pun, beberapa hari ni asik nampak balik. Ah, ilusi semata. takkan ada lagi kot. dah lama dah takde, kenapa nak kena ada lagi?

Dulu lain cerita, life tak macam sekarang, ada la logiknya kalau benda tu asik nak bertenggek. sekarang ni dia datang balik tu yang tak best. gi kelas siang tadi teruk bangat, tak penah rasa camni. kelas paling best pun rasa nak tutup mata je. asik tenung je pada buku nota yang kosong tu, bagai lakonan la nak selindung. tak pernah pun sebelum ni, kena juga akhirnya... ah, bukan-bukan, benda tu tak datang dah... aku je yang perasan sendiri...

Takpe la kalau dia nak datang lagi, tapi jangan dia ganggu lagi sudah. malas dah nak layan. dulu boleh la, sekarang ni life dah lain. yang aku tau, kalau dia nak kacau gak, aku buat dono je. lantak la... tapi pandang balik, aku rasa macam bukan diri sendiri pulak. takpe, biarla ada 2 karakter ke 3 karakter ke, yang penting hidup kena teruskan.... akak kata, memang life kita ujian paling besar tu lawan dengan diri kita sendiri... tu sebab kena ada ilmu, tambah akak lagi... betul kata akak tu, selama ni dia datang aku asik kasi dia makan minum, sekarang ni aku nak biar dia kebulur... biarkan die...

Akhir-akhir ni, kalau aku nampak dia datang je aku cakap kat diri, "Takpe, kena terima keadaan, inilah hidup aku, kena terima kenyataan yang aku memang kena macam ni," bila cakap macam tu rasa cool down balik... biarlah dia nak bertandang pun, aku dah tak hairan dah... kawan aku kata, takyah layan... kalau dia datang, kena gak cuba buat sesuatu, kawan aku tambah lagi... aku pikir betul gak cakap dia, dari tak buat pape baik cuba buat sesuatu...

Takpe, menaip blog ni pun boleh jadi buat sesuatu apa... memang dia ada je nyebuk ni ha, tapi aku tak kesah la dia nak buat apa, yang aku tau aku boleh buat kerja yang aku nak buat... nanti bila dia dah lapar, tau la dia cari tempat lain sebab aku dah malas nak layan dah...

Member baik aku call aritu, dia risau gak sebab dia kata dia tak suka benda tu datang kacau aku... aku pun tak kesah dah, dulu memang tak suka, tapi aku terima kenyataan... aku boleh dah sekarang ni, akak kata lagi yang kena bangkit terus jalan ke depan, dah takyah nak risau yang belakang... aku pikir balik, memang tu la kebebasan sebenar, tak risau yang belakang mahupun yang depan, kita berusaha je lain tu semua bukan kita yang tetapkan sebab kita wakilkan Allah untuk tentukan yang selayaknya untuk kita... ala orang kata tawakkal... biar la dia nak buat apa pun, tapi yang aku tau, dia takkan dapat layanan aku dah... diri aku dah tak macam dulu dah, aku dah berubah jadi aku yang bukan macam dulu... aku dah berubah jadi aku yang macam sekarang...

tak pe la, aku saja menaip kat sini, main2 dengan minda kejap... saja uji dia, tengok dia buat apa kalau aku buat kerja lain... padan muka dia, aku berjaya kali ni sebab aku dah boleh tewaskan die... aku takkan putus asa, aku akan terus ego melawan... aku tanak pandang lain dah, yang aku nampak aku kena terus berusaha... okay la, aku kena stop kat sini... syok buat macam ni, rasa best... at least, dah ada cara nak buat sesuatu kalau dia datang lagi... benda tu aku harap dia takkan kacau aku dah, "ko nak datang ikut suka ko la, yang aku tau aku dah malas nak layan ko, baik gi jejauh."

Okeh, dot. cukup kat sini aku bermain pedang dengan dia, aku tak letih sikit pun. biar dia yang mengah. padan muka kat dia, tu la asik nak kacau aku lagi..

_______________________
Rupanya, dia ilusi sahaje...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home