Tuesday, July 01, 2003

MOTIVASI PERAH OTAK MUSIM SUMMER... hehe silap tajuk CARA PEMAKANAN DAN KESIHATAN (baru betul ;p)

bismillah... hmm dah lewat nih baru siap homeworks math... takat elements of calculus je, mujur la penah belajar masa addmath dulu... ni nak share dengan sesiapa yang berdarah A (termasuk diri aku), tadik aku minum jus prune... orang kata darah A ni perut die asid lebih, so kena taruk gula banyak sket bila minum jus... ehehe, aku lupa la banyak asid ke alkali dalam perut orang berdarah A nih, yang pasti elok letak gula lebih bila minum jus... tapi kalau korang atau sesiapa la, bila lapar jangan minum air atau makan benda manis2 coz kadar penyerapan gula lebih tinggi masa perut kosong... pasal itu kita orang melayu bagus makan nasik, mee dan bijirin (ni tak ramai melayu makan kot ;p) pasal serat dalam makanan yang kita makan ni melambatkan proses penyerapan gula... so elok la untuk badan pasal boleh elak diabetis and kencing manis... lelaki kalau dah sah diabetic memang orang kata tak produktif... so muda2 ni la kena jaga, mau takde waris nanti susah plak.... insyaAllah semua okay, tapi kena ada usaha juga untuk jaga kesihatan nih... pasal informasi pemakanan ikut jenis darah tu famili aku refer satu buku tu karangan a nutritionist ke ape ntah, tajuk die Eat Right for Your Type... yang aku ingat darah A sket2 la pasal aku darah A, antaranya darah A ni elok makan sayur je pasal daging boleh kata tak pekdah, banyak buat lemak je tu yang jadi gemuk tu... pastu buah oren orang darah A tak elok makan pasal ape ntah menambahkan asid dalam perut ke pebende ntah lebih kurang macam tu la... kalau darah A nak makan jgak daging, elok makan white meat (ayam ke ataupun ayam belanda - ala nama ongputih die turkey), kalau red meat tak pekdah... hmm pastu orang darah A plak takyah exercise berat2, buat ringan2 je takat dancing ke yoga ke jogging ke taichi ke (haa ni bagus) n just banyak relax kan minda pasal orang darah A ni selalu tensen2... pasal tu kalau tgk Nixon letak jawatan presiden US, pastu Hitler plak jadi gila (haa ni la die jenis orang darah A)... orang darah A ni tak sesuai sangat jadi pemimpin pasal die cepat tension.... adeih.. aku tension hehehe konon2 la pasal aku kan darah A ;p

ha, ingat sket pasal darah O pasal ayah aku darah O... orang darah O ni bagus sebab die tak tension2 macam orang darah O, relax n cool je... pasal tu sesuai jadik leader... (patut la ayah aku nampak cool je bila ada masalah)... pastu orang darah O ni elok la makan daging2 ni... (tak macam orang darah A yang ikutkan sesuai jadi vegetarian je)... so, makan la red meat ke white meat ke yang pasti kena halal (ni semua pun tahu hehe)... n then, orang darah O ni kena kuat sket eksersais pasal kadar exercise die kalau kurang menyebabkan lemak tu accumulate n jadi la die gemuk eh kasarnye, jadila die bertambah lemak... camtu la cite nye kata pengarang buku tu... contoh famous figure aku tak ingat plak... haa aku lupa plak, orang darah O ni elok makan makanan ruji n bijirin (makanan berserat)... pastu roti jangan makan banyak nanti gemuk... kalau korang tak caya, ayah aku penah ikut instruction buku tu, ayah aku kan darah O, so die tak makan roti then berat badan die turun.. serius nih... kalau korang darah O cuba la...

pastukan, makanan yang paling2 sesuai untuk orang darah A nih adalah tauhu busuk eheheh tipu je... just tauhu (saja2 aku tambah busuk sebab orang kata sedap - aku rasa sedap kot cuma bau je yang tak sedap hehe nak gak try ;p) tapi bukan untuk orang darah A je, tauhu ni memang makanan yang cukup2 la seimbangnye maka sesuai lah ia untuk semua jenis darah tak kesah la A, B , AB, O, dan lain2 (ada lain ke dari yang 4 nih hehehe)...

hmm, kalau korang berminat, cuba la surf kat internet pasal buku nih, kalau lagi minat beli terus buku nih buat hadiah kat mak ayah... bagitau kat mak ayah yang buku tu tips paling bagus untuk diet... beli untuk pasangan pun best jgak pasal boleh jadi gift yang bermanfaat tu.. kalau pasangan nak diet, ape lagi kasi la buku tu sebagai guide ehehehe... insyaAllah berkesan pasal my family pernah ikut dan pernah mengalami perubahan... even aku dulu pun dah kurang makan oren... tapi pasal aku dok tempat sejuk, aku makan la balik supaya ilang air mengalir dari hidung ni hehehe, kang sruuuppp je la masuk idung balik kalau die asik ngalir hehe, lagi teruk masuk mulut terus, tu na'uzubillah la :)

isy, panjangnye.. aku nak tido la.... esok kelas ni... enjoy this info yang tak seberapa n wassalam :D

0 Comments:

Post a Comment

<< Home